Odpowiadając - przyjmowane są każdego rodzaju ładunki drobnicowe - palety, skrzynie drewniane, pudła kartonowe itd. Ładunek zostanie nawet przyjęty jeżeli składa się z wielu (nawet bardzo wielu) pojedynczych niewielkich pudełek. Sposób opakowania nie wpływa na wycenę transportu drogą kolejową - decydująca jest kubatura oraz waga całości.
Biorąc jednak pod uwagę bezpieczeństwo oraz koszty należy zwrócić uwagę na klika kwestii podczas ustalania z dostawcą w Chinach, jak zapakowany będzie nasz towar.
Nie ma żadnych przeciwwskazań aby przyjąć ładunek w pudłach kartonowych. Dość często zauważalne jest niestety stosowanie kartonów o bardzo niskiej jakości. Mimo, iż w terminalu oraz na przeładunkach ładunki są traktowane należycie uszkodzenie takich pudeł jest trudne do uniknięcia. Jeżeli nasz ładunek jest szczególnie nieodporny na uszkodzenia mechaniczne zalecamy zastosowanie kartonów o wyższej gramaturze lub owinięcie folią streach. Należy również pamiętać o odpowiednim oznakowaniu kartonów, jak na przykład naklejką ostrzegającą o delikatności zawartości. Pamiętajmy również, że przewożąc materiały bardzo delikatne (jak szkło) należy to wyraźnie wskazać przed zleceniem transportu. Przy standardowym transporcie drobnicowym nasze kartony mogą znaleźć się pod innymi kartonami.
Również stosując paletyzację należy zwrócić uwagę, aby ładunek nie ugiął się sam pod swoim ciężarem. Niskiej jakości kartony mogą dojechać zgniecione, nawet jeżeli nic nie było na nich postawione. Dobrym zwyczajem jest stosowanie narożników zabezpieczających na rogach palety oraz usztywnienie na jej wierzchu. Jeżeli nie podkreślimy tego faktu dostawcy, możemy się spodziewać najtańszego z możliwych sposobów zapakowania.
O kwestii dobrego zapakowania warto pamiętać przede wszystkim dlatego, że przewoźnicy nie ponoszą odpowiedzialności za uszkodzenia. Natomiast procedura uzyskania odszkodowania za uszkodzony towar od ubezpieczyciela (w przypadku wykupienia ochrony) zawsze jest bardziej czasochłonna niż np. prośba o dostarczenie zdjęć sposobu opakowania towaru przez dostawcę oraz zgłoszenie mu wcześniej ewentualnych uwag.
Sposób pakowania nie wpływa na koszty w samym transporcie kolejowym. Może jednak mieć wpływ na cenę dostarczenia do terminalu w Chinach lub od magazynu de-konsolidacyjnego w Polsce do Twojej lokalizacji. Dla przykładu rozważmy ładunek składający się z kartonów o kubaturze 25 CBM. W transporcie drogowym można skorzystać z mniejszego samochodu wypełniając przestrzeń ładunkową "po brzegi". Natomiast ten sam ładunek na paletach wymagałby zajęcia pełnej naczepy "TIRa" W tym wypadku towar niespaletyzowany będzie bardziej ekonomiczny.
Zasada ta jednak zmienia się kiedy wieziemy ładunek o mniejszej kubaturze całkowitej. Dla przykładu osobne wysłanie kurierem 20 kartonów zawsze wyjdzie drożej niż jednej palety zbiorczej. W takim wypadku nie musimy jednak martwić się o to podczas przygotowania ładunku przez dostawcę, bo usługa paletyzacji jest możliwa do wykonania zarówno w terminalu po stronie chińskiej jak i polskiej i jej koszt jest nieduży.