Jak rozpocząć import z Chin? Część I - kwestie merytoryczne. | Clever Cargo - wyszukiwarka połączeń z Chin

Jak rozpocząć import z Chin? Część I - kwestie merytoryczne.

W obecnej sytuacji rynkowej wiele przedsiębiorców poszukuje nowych obszarów do działania. Coraz więcej osób skłania się do rozpoczęcia importu towarów z Chin. Co trzeba wiedzieć oraz jakie obowiązki musisz spełnić, aby rozpocząć swoją przygodę z importowaniem towarów z Chin?

W tym artykule skupimy się na kwestiach przepisów oraz podstawowej wiedzy niezbędnej do importu.

 

1. Nadanie numeru EORI

Każdy podmiot importujący towary spoza Unii Europejskiej musi wystąpić o nadanie numeru EORI. Jest to podstawowy identyfikator importera, a posiadanie tego numeru jest niezbędne do występowania w jakichkolwiek sprawach celno-skarbowych. Nadanie tego numeru jest proste i da się go uzyskać w 1-2 dni. Posiadanie numeru EORI jest niezbędne w chwili odprawy celnej towarów, które przyjechały do Polski.

2. Rachunek USD

Wygodną praktyką jest posiadanie oddzielnego rachunku bankowego walutowego. Najczęstszą walutą rozliczeniową z chińskimi firmami jest Dolar Amerykański. Przelew na rachunek USD w Chinach możliwy jest również z konta złotówkowego, ale posiadanie oddzielnego rachunku pozwala samemu przewalutować środki i tym samym kontrolować kurs i moment wymiany.

3. Wybór dostawcy.

Wydaje się, że jest to kluczowy czynnik, ale nie zawsze tak jest. Niezwykle rzadko pierwszy dostawca danego produktu jest tym finalnym. Rzadko też oferenci znalezieni w internecie są tymi, którzy w rzeczywistości produkują towar. Najczęściej są to jedni z wielu pośredników. A zatem wybór dostawcy jest ważnym elementem układanki. Lepiej jednak wyjść z założenia, że od czegoś trzeba rozpocząć i po otrzymaniu zadowalającej oferty zacząć przecierać szlaki.

4. Wybór metody transportu.

Zważywszy na naszą branżę moglibyśmy się tu rozpisać :). Jednak najważniejszy klucz  - to znalezienie złotego środka między czasem, a kosztami transportu. Dobrze jest przed tą decyzją zebrać więcej informacji o tym, co w konkretnym przypadku będzie najbardziej opłacalne. Tu też zetkniemy się z pojęciem INCOTERMS, czyli międzynarodowymi regułami określającymi kto (kupujący czy sprzedający) odpowiada za jakie etapy transportu. Warto zwrócić uwagę jaką regułę w wycenie produktu podaje chiński dostawca. Może okazać się bowiem, że dostawca sam regularnie zaopatrując dostawców w Europie organizuje transport do jakiegoś terminalu w Europie i jest już to zawarte w cenie (reguła CIF). Najczęściej spotkamy się jednak z regułą FOB (dostawca dostarczy towar do terminalu w Chinach) lub EXW (całość organizacji i kosztów leży po naszej stronie).

Wybierając środek transportu mamy do wyboru transport lotniczy, kolejowy oraz morski. Główne różnice to oczywiście cena oraz czas frachtu. Fracht kolejowy jest obecnie dla wielu projektów importowych najlepszym rozwiązaniem z uwagi na relatywnie krótki czas transportu w porównaniu z morskim, oraz ze względu na przedział cenowy średni/niższy w porównaniu do innych opcji. Fracht lotniczy do niedawna stanowił ciekawe rozwiązanie dla importerów drobnych, bądź w celu przesyłania próbek towarów, jednak rok 2020 pociągnął za sobą około 200% wzrost cen frachtu lotniczego.

5. Wybór spedycji

Zdarzy się, że chiński partner zaproponuje agenta, który zorganizuje dla nas transport. Takie rozwiązanie jednak wiąże się z ryzykiem przynajmniej z kilku powodów, którym poświęcimy oddzielny artykuł. Jako generalną zasadę warto przyjąć wybór firmy dostarczającej w miarę kompleksowe rozwiązanie, z którą mamy bezpośredni kontakt. Jedna spedycja odpowiedzialna za ładunek i organizująca odprawę celną gwarantuje, że komuś naprawdę będzie zależeć, aby import przebiegł prawidłowo. Przy założeniu zlecenia spedycyjnego podajemy dane ładunku oraz dane dostawcy w Chinach. Na mocy tego zlecenia spedycja organizuje resztę formalności po stronie Chińskiej, a nam pozostaje czekać, aż towar dojedzie do Polski. W trakcie frachtu konieczne jest skompletowanie dokumentów niezbędnych do odprawy celnej w Polsce.

6. Odprawa celna i dopuszczenie do obrotu

Aby móc sprzedać towar zakupiony w Chinach musimy przeprowadzić odprawę celną. Możemy uczynić to w agencji przewoźnika lub na tak zwanym T1 przesłać do dowolnie innej wybranej agencji, która dokona dla nas odprawy. Aby dokonać odprawy musimy przekazać agencji niezbędne dokumenty uzyskane od dostawcy. Agencja jest podmiotem, który w naszym imieniu występuje przed Urzędem Celnym, nalicza właściwy dla towaru podatek VAT oraz cło. Od Agencji otrzymujemy również SAD, czyli dokument poświadczający dopuszczenie do obrotu towarem, który niezbędny jest księgowości. aby zewidencjonować zakupiony towar. Po zakończeniu odprawy mamy dopiero możliwość fizycznego odebrania towaru.

 

Powyższe punkty są zarysem tego jak przebiega import z Chin i warto zaznaczyć, że nie jest to tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Jeżeli masz więcej pytań skontaktuj się z nami :)

  • Odprawa celna towarów z Chin - niezbędne dokumenty

    Jakich formalności musi dopełnić oraz jakie dokumenty zgromadzić importer z Polski importujący produkty z Chin? O tym warto wiedzieć! Dopuszczenie do obrotu Każdy produkt, który kupujemy w celu odsprzedaży, bądź do użytku w ramach działalności...
  • Sukces okupiony konsekwencjami, czyli skąd opóźnienia w kolei z Chin?

    Sukcesywnie od kilku miesięcy pojawiają się falowo opóźnienia w realizacji transportów kolejowych z Chin. Skąd taka sytuacja? Przy tak wielkich nakładach inwestycyjnych (przynajmniej po stronie Chińskiej) w cały pas nowego jedwabnego szlaku może to...
  • Jak prawidłowo przygotować ładunek drobnicowy do przewozu koleją? Czy Pakowanie ma wpływ na cenę? Czy kartony przeżyją podróż?

    Częstymi pytaniami klientów, z jakimi się spotykamy to te o sposób zapakowania ładunku dla transportu kolejowego oraz czy są jakieś ograniczenia np. czy przyjmowane są jedynie ładunki spaletyzowane. Odpowiadając - przyjmowane są każdego rodzaju...

Nowa aplikacja dla działów zakupów. Przetestuj za darmo!  procurimo.pl